Pure Life
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ازاى تقولى اسفة بشياكة ...

Darkness_wraith
juliet
6 مشترك

ازاى تقولى اسفة بشياكة ... Empty ازاى تقولى اسفة بشياكة ...

مُساهمة  juliet الإثنين فبراير 23, 2009 7:01 pm

الاعتذارات الفضلى بسيطة حينما تعرفى كيف توصليها بكلمات منسجمة ومتوافقة ولكن هناك اعتذار سيء
لا تقولي ( انا اسفة فى عبارات تكدر الناس وتنفر قلوبهم حتى لا تنزعج ....... اين روحك المرحة ؟
واليك هذه الطرق تحقق هدفك :

1ـ لا تؤجلي الاعتذار: كلما اسرعت كان للاعتذار تأثير افضل والتأخر انتظاراً للمجابهة يفقد المبادرة تأثيرها ، تقدمي من الشخص ، انظري الى عينيه وتكلمي بصراحة ووضوح . وتحملي المسؤولية الكاملة عما ارتكبتى ...
تجنبي تحليل الدوافع ، او تقليص الاساءة .
قولي ثلاثة أشياء: انتى متأسفة ، لماذا انتى متأسفة ، وماذا كان في استطاعتك عمله بشكل مختلف .

2ـ قولي للشخص الاخر ما يود سماعه : لازم تأكدي للشخص الذى اسأتى اليه أهميته وانك تشعري بالاسى لما سبب له من اضطراب قولي بأنك لن تكرري ما فعلته.
3ـ افعلي ما يصلح بينكم :يعنى هدية – اكلة حلوة – وردة – اى حاجة تعبير عن زوقك
4ـ كوني راغبة في الاعتذار حتى ولو لم تكوني المخطئة الوحيدة : الاعتذار المتواصل يفقده المعنى ، ويعتبر دليلاً على قلة احترام الذات ولكنك لا تخسرين شيئاً وتكسبين الكثير من حسن النية ـ متى قلتى انك اسفة في اوضاع لا يعرف من الملوم فيها . ويعتقد الناس احياناًً انهم يفقدون حب احد او احترامه حينما يعترفوا بخطئهم بينما هذا اكثر احتمالاً للحدوث ان لم يعتذروا .
5ـ امهلي الشخص ليتقبل اعتذارك : اعلمي ان الغضب وخيبة الامل يحتاج نسيانه وقتاً .

6ـ تكلمي لاحقاً عن الوضع : متى ساد السلام بعد الخصام استعرضي ما جرى من الاسباب فشروط العلاقة يجب ان تكون محددة لا غامضة مبهمة وجدير ان تكونوا صريحين في ذكر ما لا يمكن تحمله حين كان طرف يعتذر .
7- اظهري اللباقة وكرم النفس: استمعى بكل هدوء ورزانة. وحينما يعتذر شخص لكى لا تضربيه على رأسه ليعرف ما ارتكبه من خطأ ، سامحى وانسي

مجرد قول انا اسفة يمحو ما علق في النفس من نفور .

وان كان الذنب اكبر من هذا فلا شيء مما تقولي او تفعلي يأتيكى بالسماح او النسيان
اذا الرجل خان امراته فلا يكون لاعتذاره اهمية ومفعولاً يذكر .. قد يضطر الى ان يقول الاف المرات ( انا اسف ) لانها ستشعر بالحزن والغيظ وتحطم القلب مدة طويلة وعليه ان يداريها ويلطف بها ، ويعتمد على الوقت لتندمل جروحها .( دا لو مش خلعتة اصلا )

اهم مبدأ لازم نعرفة (الفعل لا الكلام) قد يؤدى للمغفرة . فكلمتا ( انا اسفة ) ليست عبارة سحرية . ولا يكتسب التاسف معناه المطلوب الا لو صدرت عن قلب مخلص ورغبة صادقة في التغيير .

لذا فان حاولتى بكل قوة استرداد المحبة والثقة ففكري بأمل في السماح ...

الانسان لا يصفح عن الفعل ، بل يصفح دائماً عن الفاعل .
juliet
juliet
مشرف
مشرف

http://www.cgway.net

ازاى تقولى اسفة بشياكة ... Empty رد: ازاى تقولى اسفة بشياكة ...

مُساهمة  Darkness_wraith الإثنين فبراير 23, 2009 11:39 pm

انسه ولاء الموضوع افضل من رائع ويارب دايما في الافضل علي طول
Darkness_wraith
Darkness_wraith
نائب المدير
نائب المدير

مُساهمة  Pure Life الثلاثاء فبراير 24, 2009 5:34 am

juliet كتب:الاعتذارات الفضلى بسيطة حينما تعرفى كيف توصليها بكلمات منسجمة ومتوافقة ولكن هناك اعتذار سيء
لا تقولي ( انا اسفة فى عبارات تكدر الناس وتنفر قلوبهم حتى لا تنزعج ....... اين روحك المرحة ؟
واليك هذه الطرق تحقق هدفك :

1ـ لا تؤجلي الاعتذار: كلما اسرعت كان للاعتذار تأثير افضل والتأخر انتظاراً للمجابهة يفقد المبادرة تأثيرها ، تقدمي من الشخص ، انظري الى عينيه وتكلمي بصراحة ووضوح . وتحملي المسؤولية الكاملة عما ارتكبتى ...
تجنبي تحليل الدوافع ، او تقليص الاساءة .
قولي ثلاثة أشياء: انتى متأسفة ، لماذا انتى متأسفة ، وماذا كان في استطاعتك عمله بشكل مختلف .

2ـ قولي للشخص الاخر ما يود سماعه : لازم تأكدي للشخص الذى اسأتى اليه أهميته وانك تشعري بالاسى لما سبب له من اضطراب قولي بأنك لن تكرري ما فعلته.
3ـ افعلي ما يصلح بينكم :يعنى هدية – اكلة حلوة – وردة – اى حاجة تعبير عن زوقك
4ـ كوني راغبة في الاعتذار حتى ولو لم تكوني المخطئة الوحيدة : الاعتذار المتواصل يفقده المعنى ، ويعتبر دليلاً على قلة احترام الذات ولكنك لا تخسرين شيئاً وتكسبين الكثير من حسن النية ـ متى قلتى انك اسفة في اوضاع لا يعرف من الملوم فيها . ويعتقد الناس احياناًً انهم يفقدون حب احد او احترامه حينما يعترفوا بخطئهم بينما هذا اكثر احتمالاً للحدوث ان لم يعتذروا .
5ـ امهلي الشخص ليتقبل اعتذارك : اعلمي ان الغضب وخيبة الامل يحتاج نسيانه وقتاً .

6ـ تكلمي لاحقاً عن الوضع : متى ساد السلام بعد الخصام استعرضي ما جرى من الاسباب فشروط العلاقة يجب ان تكون محددة لا غامضة مبهمة وجدير ان تكونوا صريحين في ذكر ما لا يمكن تحمله حين كان طرف يعتذر .
7- اظهري اللباقة وكرم النفس: استمعى بكل هدوء ورزانة. وحينما يعتذر شخص لكى لا تضربيه على رأسه ليعرف ما ارتكبه من خطأ ، سامحى وانسي

مجرد قول انا اسفة يمحو ما علق في النفس من نفور .

وان كان الذنب اكبر من هذا فلا شيء مما تقولي او تفعلي يأتيكى بالسماح او النسيان
اذا الرجل خان امراته فلا يكون لاعتذاره اهمية ومفعولاً يذكر .. قد يضطر الى ان يقول الاف المرات ( انا اسف ) لانها ستشعر بالحزن والغيظ وتحطم القلب مدة طويلة وعليه ان يداريها ويلطف بها ، ويعتمد على الوقت لتندمل جروحها .( دا لو مش خلعتة اصلا )

اهم مبدأ لازم نعرفة (الفعل لا الكلام) قد يؤدى للمغفرة . فكلمتا ( انا اسفة ) ليست عبارة سحرية . ولا يكتسب التاسف معناه المطلوب الا لو صدرت عن قلب مخلص ورغبة صادقة في التغيير .

لذا فان حاولتى بكل قوة استرداد المحبة والثقة ففكري بأمل في السماح ...

الانسان لا يصفح عن الفعل ، بل يصفح دائماً عن الفاعل .

ماعتقدش ان فى بنات بتعتذر لسة ازاى تقولى اسفة بشياكة ... Icon_biggrin
Pure Life
Pure Life
Admin
Admin

https://purelife.ahlamontada.com

مُساهمة  Darkness_wraith الثلاثاء فبراير 24, 2009 5:50 am

بالعكس انا شايف ان البنات اكتر ناس رقيقه ودايما بيعتذروا لو اخطاوا
Darkness_wraith
Darkness_wraith
نائب المدير
نائب المدير

مُساهمة  noha said الإثنين مارس 02, 2009 1:43 am

موضوع جميل يا جولى

وميرسى يا darkness-wraith على الكلام الجميل ولو ان احنا متفقين ان ماينفعش التعميم

يعنى فيه بنات بتعتذر وبنات لأ
noha said
noha said
مدير
مدير

مُساهمة  mola88 الإثنين مارس 02, 2009 5:18 pm

اولا ازيك يا لولو
ثانيا موضوعك احلى من البسبوسة
ثالثاً فيه مشكلة الا وهى اذا اعتذرتى بدل المرة الف بس مش فيه حد اصلا قابل انه يسمعك رغم انك مش انتى اللى غلطانة الغلط اللى يستاهل يبقى كسبتى ايه
؟
mola88
mola88
عضو مبتدئ
عضو مبتدئ

مُساهمة  Pure Life الثلاثاء مارس 03, 2009 12:54 am

والله العظيم مش مصدق نفسى اخيرا دخلتى ورديتى يا مولا ازاى تقولى اسفة بشياكة ... Icon_biggrin
حمد الله على السلامة يا ستى ونورتينا مستنين تفضلى معانا مش كلمتين وبس ازاى تقولى اسفة بشياكة ... Icon_biggrin
Pure Life
Pure Life
Admin
Admin

https://purelife.ahlamontada.com

مُساهمة  غرام الحبيب الثلاثاء مارس 03, 2009 3:59 pm

رنبا مش يحرمنا منك يا مصطفى يا ناصفنا
ادمن الله يسااااااااااااامحك Mad قال يعنى الرجالة مقطعين الاعتذارات Razz
جوليت كعادتك طبعا موضوع بجد تحفة بس انا عن نفسى بحب اعتذر لو حسيت انى غلطت
او حتى لو حسيت ان اللى قدامى متصور انى غلطت فية
لكن مش بحب حد يعتذر لى Mad يكفينى انى احس انة فهم انة غلط فى حقى بس وانة زعل لدة
ساعتها بقة ممكن اتأسف لة انة زعل علشانى ههههههههههههههههههههههههههه
انا يمكن بقول انا اسف كتير و بطرق كتير لانى مش بحب حد يزعل منى دة اولا
وثانيا لما اعتذر فى الدنيا ارحم ماياخد حقة منى فى الاخرة Twisted Evil

غرام الحبيب
مشرف
مشرف

مُساهمة  Darkness_wraith الثلاثاء مارس 03, 2009 4:02 pm

الله يخليك غرام الحبيب دايما بتحرجيني بذوقك
Darkness_wraith
Darkness_wraith
نائب المدير
نائب المدير

مُساهمة  juliet الثلاثاء مارس 03, 2009 6:03 pm

مولا منورة منتدى حواء وشرفتينى بالرد على الموضوع .. ياريت تدخلى على طول وتكتبى مواضيع اكتر study ... عايزة اقولك ان مش مهم تحسى انة الموضوع كبير عشان تعتذرى لشخص بس يكفى انة الاعتذار بيفرح اللى قدامك وبيريحة ممكن يكون الاسف دا هيسعد انسان او يعزك اكتر واكتر ومن ناحية تانية اهم بقا انتى بتخدى ثواب Wink يعنى كدا كدا انتى الكسبانة من ناحيتين ( فرحتى قلب انسان - واخدتى ثواب ) يبقى الاعتذار قيمتة كبيرة ولا لاء Question ... لكن لو الشخص مش عايز يسمعك زى ما بتقولى لانة لسة حاطط قطن فى ودانة المسدودة فاحاولى مرة لو مش نفعت يبقى ربنا يسامحة ويهدية ... نورتيى ياأمولة بجد I love you
juliet
juliet
مشرف
مشرف

http://www.cgway.net

- مواضيع مماثلة