Pure Life
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟

Darkness_wraith
Pure Life
juliet
noha said
8 مشترك

كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟ Empty كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟

مُساهمة  noha said الثلاثاء يناير 27, 2009 12:52 pm

كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟

والجيل الموكوس هو جيل المواليد من 1980 وحتى 1985 اللى كانوا ضحية مجتمع تحول حديثا من قمة الاشتراكية لقمة الانفتاح فخرج الجيل بلا رموز فكرية أو ثقافية أو فنية أو حتى في الشكل والملبس..عايز تتأكد أنك من الجيل الموكوس؟؟ راجع معايا scratch

اذا كان لبسك الصيفي في يوم من الايام مكون من مجموعة تيشرتات (كيلفن كلاين) مضروبة وبناطيل تلجي شارلستون(يا حبذا لو كانت ماركة انتربول التركية كنت تبقى ملك king

اذا كان لبسك الشتوي في يوم من الايام مكون من مجموعة مختلفة من (الهاي كول) ترتدي فوقها قميص كاروهات أو جاكيت هافان
cheers

اذا كنت تعشق مسرحيتي (العيال كبرت) و (مدرسة المشاغبين) وحفظت كل كلمة فيهما ثم فوجئت عند مشاهدهما على الفضائيات ان التليفزيون المصري كان يخدعك طوال هذه السنوات ويعرض لك (ربع المسرحية) Rolling Eyes

اذا كانت الخيارات المتاحة امامك لمشاهدة فيلم في السينما هي فيلم نادية الجندى (نجمة الجماهير) وفيلم نبيلة عبيد (نجمة مصر الأولى) وفيلم عادل امام (مكانش بقى زعيم لسه) Exclamation

اذا كانت الخيارات المتاحة امامك لمشاهدة مسلسل في التليفزيون هي مسلسل أحمد عبد العزيز التاريخي أو مسلسل أحمد عبد العزيز الرومانسي أو مسلسل أحمد عبد العزيز الصعيدي silent

اذا كنت متابعا جيدا لسهرات التليفزيون الممتعة (اخترنا لك - تاكسي السهرة - بانوراما فرنسية) Very Happy

اذا كنت شاهدت اثنين او اكثر من حفلات ليالي التليفزيون والتي كان الاعلان عنها يصحبه رقم الليلة (ليالي التليفزيون..الليلة السادسة والعشرين)..حتى جاء الاختراع اللى اسمه مارينا وقرروا ينقلوا الحفلات فيه لتقضى نحبها وتدفن بمقابر الساحل الشمالي scratch

اذا كنت تشاهد عند عودتك من المدرسة أو الجامعة برنامج (أماني وأغاني)

اذا تكون شاهدت على الحجار مرتين في يوم واحد على نفس القناة...مرة العصر مرتديا التيشرت والشورت والنضارة الشمس وهو يغنى (يا اسكندرية يا مدوبانى) ومرة الفجر مرتديا الجلباب والجبة وهو يغني (صلينا الفجر فين )

اذا كنت تمتلك مجموعة من روايات رجل المستحيل وملف المستقبل وتعتبرها قمة فى الادب..وكنت تقوم باستبدالها من المكتبة باعطاءه العدد وربع جنيه لتحصل على عدد آخر

اذا كنت تترقب بشدة أى حفلة بها فقرة (عزب شو) وتستمتع بمحمود عزب وهو يقلد محمد منير ومحمد نوح

اذا كنت قد مشيت في شوارع المعمورة لتجدها كلها تستمع لأغنية (عبد القادر) للشاب خالد أو (حوا) لمجدي خوري أو شريط (سحراني)لايهاب توفيق

أن تكون قد عاصرت قنبلة (كابوريا) التي جعلت كل الشباب يزيل الشعر من جانبي رأسه ليبدو مثل (حسن هدهد) rendeer

ان تكون (امعانا فى الثقافة الموسيقية) قد اشتريت اصدار او اكثر من شريط الكوكتيل الغربي (واتس ناو)

اذا كنت تمتلك البومين أو أكثر لتجميع الستيكرز (صور لاعبين كرة أو شخصيات كارتون حسب ميولك وقتها

اذا تكون قد منعت لعدة أيام من اللعب في الشارع بسبب خوف أهلك عليك من (السلعوة)

إذا كنت قد تابعت بشغف واحد من مسلسلات (ذئاب الجبل - المال والبنون - ليالي الحلمية - من الذي لا يحب فاطمة)

اذا تكون قد شربت أكثر من مائتي زجاجة كوكاكولا في شهرين من أجل رحلة (البحث عن الجادون)

اذا كنت قد اشتريت (بلوفر تملى معاك) بالوانه الشهيرة الابيض والاسود والاخضر What a Face

اذا كان المسلسل الكوميدي المفضل لك في الابتدائية هو (بكيزة وزغلول) وفي الأعدادية هو (وانت عامل ايه) وفي الثانوية (يارجال العالم اتحدوا)..خاصة شخصية بطرس منقريوس التي لعبها النجم حسن حسني.

اذا كانت الألعاب الألكترونية المتاحة لك تتراوح بين الاتاري الاسود (ابو دراعين كبار) او كومبيوتر صخر التعليمي (صاحب الالعاب السخيفة) أو الاتارى الفاميلى (سوبر ماريو وكابتن ماجد طبعا) أو الأميجا أبو ديسكات (ولعبته الشهيرة سينس) affraid

اذا كان مسلسل الأطفال المفضل لديك في رمضان يتراوح بين (سلاحف النينجا) و (باور رينجرز)..

اذا كرهت الشخصية التي لعبتها تيسير فهمي في مسلسل (أبناء ولكن) والتي تسببت في تحويل حياة جميع الشخصيات الأخرى إلى جحيم..وفوجئت بها في الحلقة الأخيرة تندم على افعالها وتتحول لحمل وديع ويتصالح الجميع ولا عزاء لمرارتك المفقوعة lol!

اذا كنت قد شاهدت الزمالك ينسحب مرتين من مباراته مع الأهلي..مرة في أخر خمس دقائق بسبب هدف صحيح ومرة في أول خمس دقائق بسبب كارت أحمر مشكوك في صحته confused

منقوووووووووووووول

[b]
noha said
noha said
مدير
مدير

كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟ Empty رد: كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟

مُساهمة  juliet الثلاثاء يناير 27, 2009 4:23 pm

bounce انا طلعت من الجيل الموكوس
هيييية هيييييية
juliet
juliet
مشرف
مشرف

http://www.cgway.net

كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟ Empty رد: كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟

مُساهمة  Pure Life الثلاثاء يناير 27, 2009 5:24 pm

حرام عليكى هاتموتينى من كتر الضحك
انا سبقت الجيل دا بسنتين بس شكلى موكوس اكتر منهم من اللى قريته
وفعلا مسلسل مين اللى ميحبش فاطمة اثر فيا جدا لدرجة انى حبيت فاطمة Very Happy وبالمناسبة المسلسل كان بطله الباشمهندس احمد عبد العزيز برضه بس مش عارف دا بقى غير المسلسل التاريخى ولا الرومانسى ولا الصعيدى لان تقريبا احمد عبد العزيز كان ماضى عقد احتكار محدش يمثل غيره
Pure Life
Pure Life
Admin
Admin

https://purelife.ahlamontada.com

مُساهمة  Darkness_wraith الثلاثاء يناير 27, 2009 7:58 pm

يا فرحتي يا سعدي يا هنايا انا موكوووووووووووووووووووووس ههههههههههههههههههههههههههههههه
عقبال عندك يا امو فاروق
Darkness_wraith
Darkness_wraith
نائب المدير
نائب المدير

مُساهمة  heartvampire الثلاثاء يناير 27, 2009 8:28 pm

طبعا بما ان الموضوع ده مسبش حد فى حاله يعنى كل الناس بتعمل على الاقل ربع الحاجات دى فعليه العوض على الجيل الموكوس يا موكوس يا موكوس.
بس قبل اما انهى الكلام احب اقول انى من مواليد 86 هيهههههههههههههههههههههههههههههههههههه الحمد لله Laughing cheers lol!
heartvampire
heartvampire
مشرف
مشرف

مُساهمة  noha said الأربعاء يناير 28, 2009 12:24 pm

هههههههههههههه انا نفسى كنت هموت من الضحك

شكرا لكل الردود
noha said
noha said
مدير
مدير

مُساهمة  غرام الحبيب الأحد فبراير 01, 2009 6:55 am

هههههههههههههههههههههههههه
اية الفظيع دة يا نهى
كل اللى اقدر اقولة
مع انى مش من مواليد هذة الحقبة العمرية

لكن

موكووووس متعوووووووس متيوووووووووس

غرام الحبيب
مشرف
مشرف

مُساهمة  Pure Life الأربعاء فبراير 04, 2009 8:05 pm

اذا تكون قد شربت أكثر من مائتي زجاجة كوكاكولا في شهرين من أجل رحلة (البحث عن الجادون)

انا اعرف واحد و هو بشرب الكاولا الجادون وقف فى زوره
بس جدى الله يرحمه كان ناصح .. كان بيصب البيبسى فى القلة
ايه رأيكم نبطل نشرب كولا ونشرب كلنا خروب كانز
Pure Life
Pure Life
Admin
Admin

مُساهمة  Darkness_wraith الخميس فبراير 05, 2009 9:53 am

انا كان عندي سؤال:-
اللي بيشرب ثلاث كبيات شاي وخمس كبيات قهوه واربع كبيات ليمون وبيتفرج علي توم وجيري وتويتي
يبقي ايه.........
ارجوا المزيد من المعلومات.
وشكرا.....
Darkness_wraith
Darkness_wraith
نائب المدير
نائب المدير

مُساهمة  fankosha الإثنين فبراير 09, 2009 6:21 am

انا طلعت منهم

ارفع راسك يااخي فاننا جيل الموكوسين

معلش جملة اعتراضية اكبر الخط ازاي Very Happy
fankosha
fankosha
عضو مبتدئ
عضو مبتدئ

كيف تعرف انك احد ابناء الجيل الموكوس؟ Empty بجد جميلة جدا

مُساهمة  GAWAD_ELNILE الإثنين فبراير 09, 2009 7:34 am

انا ابتسمت لما قرأت الموضوع ده و هو احنا جيل موكوس فعلا
افتكر احنا افضل من الجيل الحالي عشان احنا لحقنا حاجة من الاخلاق
و القيم زي اسمع كلام والدك و كده عيب و الله الواحد بيخجل احيانا من والده
و من بعض التصرفات لما بيفتكرها علي عكس الاجيال دي اللي الاب هو اللي بيخجل منهم .
و انا بشكرك جدا بدون ما أعرفك علي الموضوع اللذيذ ده
[/font:dee1">
"GAWAD_ELNILE"
GAWAD_ELNILE
GAWAD_ELNILE
مشرف
مشرف

مُساهمة  noha said الإثنين فبراير 09, 2009 8:41 am

شكرا لكل الردود.....darkness-wraith،،،،pure life>>>>>اطمنوا هتعيشوا ان شاء الله بالخروب أو الليمون أو حتى بالفاكهة الاستوائية

fankosha كتب:انا طلعت منهم

ارفع راسك يااخي فاننا جيل الموكوسين

معلش جملة اعتراضية اكبر الخط ازاي Very Happy

شكرا fankoshaعلى متابعتك.............بصى يا ستى وانتى بتكتبى الموضوع هتلاقى فى شريط الأدوات اللى بنستعمله فى الكتابة رمز عبارة عن حرفين A هو ده اللى بنكبر الخط منه

شكرا جواد النيل على المتابعة والرد والشكر
noha said
noha said
مدير
مدير

مُساهمة  Pure Life الإثنين فبراير 09, 2009 8:49 am

لفت نظرى اوى ظاهرة "حسن هدهد"
كمية الشباب المقلد عندا زادت اوى ياترى ليه
Pure Life
Pure Life
Admin
Admin

مُساهمة  Darkness_wraith الثلاثاء فبراير 10, 2009 4:01 pm

جميل قوي التعليق بتاعك يا وليد بس كان عندي سؤال
مين حسن هدهد ده
Darkness_wraith
Darkness_wraith
نائب المدير
نائب المدير

- مواضيع مماثلة